Treinreis helemaal goed, bijna - Reisverslag uit Takayama, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Treinreis helemaal goed, bijna - Reisverslag uit Takayama, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Treinreis helemaal goed, bijna

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

07 September 2017 | Japan, Takayama

Donderdag 7 september 2017

We staan op tijd op zodat we genoeg tijd hebben om met de metro naar het treinstation te komen. Het is toch allemaal een beetje uitzoeken en dat kost tijd. Het gaat al gelijk bij het eerste metrostation verkeerd. Wereldreizigers. Ja Ja. Ik koop een verkeerd kaartje die ons maar tot Asakusa brengt en niet de transfer naar Ueno station. Dus lichte paniek om niets want je kan gewoon op Asakusa kaartjes kopen maar toch.

Onze route loopt als volgt:

Metro ———— Oshiage - Asakusa
Metro ———— Asakusa - Ueno
Shinkansen —- Ueno - Toyama
JR train ——— Toyama - Inotani
JR train ——— Inotani - Takayama

Het is maar goed dat we op tijd zijn vertrokken zodat we dit konden opvangen, Om 11:30 vertrekt de Shinkansen en die rijd erg accuraat. Die wacht echt niet op twee domme toeristen.
Als we in de bullettrain zitten is dat heel relaxed. Ondanks dat we ordinary class reizen is het heel ruim en rustig. En terwijl je met ongeveer 300 km/h over de rails zoeft is het heel stil en stabiel in de trein. Dus al met al een zeer relaxed manier van reizen.
Als we bij de volgende overstap aankomen, waar we maar 5 minuten voor hebben, is dat een overstap op een “normale” trein maar die blijkt out of service en die rit word waargenomen door de plaatselijke boemel. Een groter verschil kun je je niet voorstellen. Het is eigenlijk meer een tram die uit een ver vervlogen tijd stamt. Het is helemaal vol en geen zitplaats dus dat is 59 minuten staan en het rijd heel wat minder soepel dan de Shinkansen. We staan voor bij de bestuurder en het is leuk te zien wat een rituele de Japanners er op na houden. Alle handelingen worden aangewezen. Een knop omzetten om de deur te sluiten is meer dan dat. De knop word benoemd en aangewezen. En dat gaat bij elke handeling zo en elke knop wijzen ze naar.
Ja ja Japanners zijn een wijs volkje.
Als we op het station van Inotani aankomen is er weer een overstap en die gaat helemaal goed. Kan ook bijna niet anders omdat het een station is met twee sporen en een platform in het midden. De trein naar Takayama staat al klaar en we hoeven dus alleen maar het platform over te steken. Dit is een trein zoals die had moeten zijn en de volgende 75 minuten reizen we weer wat comfortabeler en ontmoeten een Noors echtpaar dat met een baby van 6 maanden in 2 maanden een behoorlijke reis maken. Het is een heel makkelijk en rustig kind zeggen ze maar toch?

Het regent de hele weg naar Takayama en het stopt ook niet meer vandaag. Het stadje is toch behoorlijk qua afmetingen maar als we het centrum inlopen is het echt uitgestorven. De huizen doen veel ouder aan dan het moderne Tokyo maar ze hebben dan wel weer een Uber moderne Mc Donalds en McCafe. Daar drinken we een creatieve kop koffie en ontmoeten een Canadees echtpaar dat 3 maanden Zuid-Oost Azië doorreist? Wat is dat toch met al die mensen. Hoe doen ze het??.
We verblijven hier in een minshuku. Dat is een traditioneel Japans guesthouse met meestal een eigen onsen. Je kent ze waarschijnlijk wel van de films. Een board kartonnen gebouwtje met wit crêpe-papier als gordijnen en in de kast wat beddengoed die dan, heel chic, een Japanse Futon genoemd worden maar die je dus wel zelf moet opzetten. Nou vooruit dan maar. Alles om cultuur te snuiven :-) :-)

Rond 19:00 gaan we op weg naar een restaurant dat op nummer 1 staat op Tripadvisor en we komen echt praktisch niemand tegen, heel gek. Als we aankomen bij het zaakje ziet het er erg leuk uit en worden we aan de bar gezet samen met twee dames uit Australië maar die oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komen en die 12 dagen op vakantie zijn in Japan, dus eindelijk normaal. Het waren zussen en we hebben gezellig zitten babbelen. Zij moesten nog naar Tokyo en dan is het leuk om ervaringen uit te wisselen. Overigens zijn wij vieren ook de enige gasten. De eigenaar blijkt tevens de kok die in de open keuken achter de bar alles bereid en omdat we geen idee hebben wat te bestellen geven we hem de vrije hand en dat laat hij zich geen twee keer zeggen. Het volgende krijgen we opgediend: heerlijke sashimi van eend?, een prachtige schotel vis sashimi, ramen en gegrilde pork. Het dessert is een pancake met ijs, calvados, perzik en getrokken suiker allemaal vers bereid waar we bij zitten en het was heerlijk. Hij deed het ook met veel flair waardoor het ook nog leuk was om naar te kijken.
Wij vonden het met recht nummer 1 en we zullen een mooie recensie achterlaten op Tripadvisor.

Morgen is het de bedoeling om een wandeling in de omgeving te doen maar dan hoop ik wel dat het droog is.

Later XXX