Oorlogsverleden - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Oorlogsverleden - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Oorlogsverleden

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

17 September 2017 | Japan, Hiroshima

Vrijdag 15 september 2017

Bij aankomst op het Hiroshima station is het nog te vroeg om in te checken dus koffers in de locker en naar de eerste bezienswaardigheid. Nu zijn die er in Hiroshima in overvloed omdat daar nogal wat geschiedenis ligt natuurlijk. We gaan eerst naar Hiroshima Castle dat in een mooi park ligt. Daarna lunchen, dan Shukkeien garden. Een werkelijk prachtig tuin met een enorme vijver die helemaal vol zit met koi karpers. Ook hier genieten van de schoonheid en rust. Als we naar de Airbnb lopen komen we langs een park waar een serieus Oktoberfest aan de gang is inclusief schlagers en jodelen??? Het moet niet gekker worden, het is pas september.

Omdat het dan al rond 17:00 is lopen we via het memorial park het uitgaanscentrum in en komen voor het diner bij een tentje terecht dat okonomiyaki maakt. Een traditioneel gerecht wat er in het kort op neer komt dat het een combinatie is van pannekoek, ei, kool, taugé en bacon en het wordt bereid op een grote plaat die ook dienst doet als bar. En het is weer heerlijk. Je eet het met een soort spatel waar je stukken mee af snijd en dan uiteraard verder met chopsticks. Maar dat lukt allemaal prima.

Zaterdag 16 september 2017

Vandaag, zaterdag, gaan we naar Miyajima. Een klein eilandje voor de kust en een van de vele hotspots in Hiroshima. Helaas regent het maar rond het middaguur stopt het. Hoewel het de rest van de dag blijft dreigen gaat het toch niet meer regenen. Het is een prachtig eiland en bekend om de beroemde poort (Shrine) die in het water staat. Alleen is het eb en het enige wat eromheen staat zijn hordes mensen met parapluutjes. We besluiten op het eiland te blijven en doen de kabelbaan hoog de bergen in met prachtige vergezichten en omdat het niet zo een mooi weer is zijn de foto’s een stuk spannender dan dat het helemaal blauw zou zijn geweest. Als we terug beneden zijn is het getijde inmiddels aan het opkomen en staat de poort wel in het water en pas als het donker is gaan we terug naar Hiroshima station.

Zondag 17 september 2017

Als we de Airbnb verlaten besluiten we om eerst nog het Hiroshima peach memorial museum te doen en zoals gewoonlijk op dit soort plaatsen wordt ik wat verdrietig. Niet zozeer om wat er destijds gebeurd is, hoe vreselijk het ook was, maar meer omdat de dreiging dat de geschiedenis zich kan herhalen op het moment sterker is dan ooit. Aan de ene kant Amerika met een president die kost wat het kost de wereld wil laten zien dat Amerika de dienst uitmaakt. De andere kant Rusland met een president waar het woord “mensenrechten” niet in zijn vocabulaire voorkomt en dan een gek in Noord-Korea die, als hij wil de halve wereldbevolking kan uitroeien met zijn kernwapens. Is het een kwestie van tijd???

We verlaten het museum en het is het gestopt met zachtjes regenen en het giet eruit. We besluiten bij de lunch ons verdriet te verdrinken met een gin tonic en een witte sangria. Niet dat dit helpt maar het smaakt prima en het eten ging ook wel. Dan toch maar richting station in een behoorlijk noodweer.
Als we aankomen bij het station om plaatsen te reserven in de Shinkansen via Kokura naar Beppu blijkt dat het toch harder regent dan een buitje. De dienstregeling van Kokura naar Beppu is gestaakt en sterker nog alle JR lijnen in dit gebied zijn gestopt ivm de naderende Tyfoon.
Nou lekker dan. We besluiten om toch tot Kokura te reizen en daarna zien we wel.

Update: We kunnen dus nergens heen. Alle treinlijnen zijn gestopt, we hebben de bus nog geprobeerd zonder succes. De Japanse tv geeft alleen maar beelden van de tyfoon en er zit echt niets anders op dan een hotel te nemen en hopen dat we morgen onze reis voort kunnen zetten.

• 17 September 2017 - 13:19

Tanja:

Ik heb het weleens meer gezegd, je bent een groot schrijftalent.

• 18 September 2017 - 08:28

Deborah:

Dan toch wat sterkers drinken..........