Volgende stop Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Volgende stop Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Volgende stop Kyoto

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

09 September 2017 | Japan, Kyoto

Zaterdag 9 september 2017

Het is 10:00 en we zitten in de Hida 6 express op weg naar Kyoto via Nagano. Het is een ruime trein die ons slingerend door het landschap laat genieten van het uitzicht. Takayma, waar we vandaan komen, ligt op het Hida plateau en dat is een schitterende bosrijke omgeving. Het wordt ook wel de “Japanse Alpen” genoemd. De trein rijd niet hard door de bergen en het is geweldig om deze prachtige natuur voorbij te zien trekken. Inclusief kolkende rivieren die zorgen voor de afvoer van smelt en regenwater uit de bergen.

Gisteren had ik niet meer de energie om te schrijven dus nu de update.
Dus vrijdagmorgen stonden we op, toch een beetje gebroken, omdat die Japanse Futons wel leuk klinken maar ze liggen voor geen meter wat mij betreft. Bij het ontbijt had je de keuze tussen Japans of Continentaal. We besloten om van ieder een te doen zodat we konden uitwisselen maar dat was niet helemaal goed doorgekomen. We kregen twee Japans. Ook goed als het maar eten is en het smaakte prima. Wij zijn het natuurlijk niet gewend om met rijst de dag te beginnen maar waarom ook niet. When in Rome, do as the Romains do.

Na het ontbijt gaan we een wandeling maken en de weergoden zijn ons goed gestemd. Zo druilerig en nat het donderdag was zo prachtig is het nu. Een strak blauwe hemel en 29 graden maar wel twee parapluutjes bij ons voor je weet maar nooit en die blijken gelukkig niet nodig.
We doen de Higashiyama-tempeldistrict, een wandeling langs 13 tempels en hier liggen ook diverse exhibitie gebouwen waar je de praalwagens van de jaarlijkse processie kunt bekijken en we doen het natuurlijk allemaal maar wel heerlijk op ons gemak.
Als we klaar zijn lopen we terug naar de stad en rond 17:00 zijn we terug bij onze Minshuku. Daar lekker badderen in de onsen en op zoek naar eten. Weer via Tripadvisor ditmaal een Thais restaurant gedaan. Lekker gegeten en als we terug zijn dan gaan we gelijk naar bed en laten we hopen dat we vannacht wel goed slapen.

Omdat het inmiddels zaterdag is kan ik vertellen dat we goed hebben geslapen en we weer klaar zijn voor het vervolg van de reis.

Onze route vandaag loopt als volgt:
JR train ————Takyama - Nagano
Shinkansen —— Nagano - Kyoto

Maar één overstap dus niet zo ingewikkeld maar we zijn wel een kleine 4 uur onderweg. In Kyoto hebben we onze volgende Airbnb en ik hoop dat het net zo goed is als in Tokyo.

Inmiddels is de aankomst op Kyoto station een feit en dat is een ervaring. Het is groter dan Eindhoven airport en enorm druk. Het is 13:30 en omdat we pas om 16:00 in onze studio kunnen droppen we de koffers in een locker en gaan op zoek naar wat eten (lunch), drinken (Gin tonic) en bezienswaardigheid (Tempel) en ook nog in deze volgorde. De lunch is in het warenhuis Isitan, een soort Bijenkorf maar dan ietsjes groter. Maar liefst 12 verdiepingen en het is in het station gevestigd. Het drankje doen we in Kyoto tower, zijn we ook gelijk boven geweest, en de tempel gaan we lopend naartoe. Deze is overigens prachtig zoals je aan de foto’s kunt zien (mocht eigenlijk niet) Als we daar klaar zijn is het inmiddels 17:00 en lopen, via het station om de koffers op te halen, naar de Airbnb. Als we daar binnenkomen zijn we blij verrast. Het is een kleine maar super smaakvolle studio met een badkamer als een mini spa. Ook dit is weer super schoon en alles is er. Ik weet niet zeker op dit punt of we geluk hebben of dat dit de standaard is maar we genieten ervan zolang het duurt.

Lekker even opfrissen en als het weer 19:00 is (de tijd vliegt) gaan we de stad weer in om iets te eten. We lopen rond in een wijk waar allemaal restaurantjes zitten maar of ze zijn helemaal vol en geen plaats, of helemaal leeg. We zien een leuk zaakje maar daar kunnen we niet meer terecht helaas omdat het eten dat op tafel stond er heel goed uitzag. Bij een andere zaak binnen en daar konden we alleen maar binnen zitten met een set menu. Daar hadden we niet veel zin in dus maar bij een heel klein zaakje daarnaast naar binnen. Het was niet heel groot, er konden maximaal 28 mensen zitten en we werden aan de bar gezet. De kok stond daarachter en je kon precies zien wat hij deed. Weer verschillende dingen besteld to share zodat we van alles konden proeven en het was heerlijk. Dan terug naar huis en dit verhaal schrijven.

Wat ook nog een dingetje is en hoewel we het niet van plan waren, lopen toch langzaam de souvenirs binnen. We hadden natuurlijk al de twee KLM huisjes van onze vlucht, een of andere heilige bel die ook nog leuk dienst kan doen in de kerstboom, een “beweeg geisha” op zonne-energie die leuk naast onze Elisabeth kan staan, een kimono voor Cees, vier Japanse LP’s van Shirley Bassey (twee voor David en twee voor mezelf) en er zal nog wel meer komen. Maar als je maar met twee kleine koffertjes reist is alles aan aanslag op de beschikbare ruimte. We zien wel hoe we het allemaal thuis krijgen

Later XXX