We trekken er weer op uit - Reisverslag uit Tokio, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu We trekken er weer op uit - Reisverslag uit Tokio, Japan van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

We trekken er weer op uit

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

04 September 2017 | Japan, Tokio

Maandag 4 september 2017

Gisteren heb ik niet geschreven omdat ik geen inspiratie had en omdat we niet zo heel veel meegemaakt hebben. Dus maar even een update over de afgelopen twee dagen.
Zondag zijn we als beloofd, naar Shibuya geweest om de foto van het standbeeld te maken. Ik had het idee dat het stambeeld van Hachikõ (Zoals hij hier officieel heet) op een klein station stond omdat in de film waar het verhaal zich afspeelt, het echt een buitenwijk is. Nou dat klopt wel maar het werkelijke verhaal speelt van 1924 tot 1935 en sinds die tijd is er wel het een en ander veranderd. Het beeld staat vlak naast het kruispunt dat zo bekend is door de enorme drukte bij het oversteken en daar alle voetgangers gelijkertijd op groen gaan. Dus niet echt rustig. En wat doe je dan als toerist, natuurlijk het kruispunt over voor de onvermijdelijke foto’s. Op dit punt krijg je echt een idee van de metropool die Tokyo natuurlijk is.

In principe hebben we verder niet heel veel gedaan dan de wijk doorstruinen, gegeten, gedronken en gewinkeld. Dit komt voor een deel omdat we erg laat op waren, pas om 11:30. Dit heeft nog met de jetlag te maken denk ik. En daar komt bij dat Tokyo een immense stad is wat maakt dat als je van het ene deel naar het andere moet met de metro ben je met gemak een uur onderweg. Over de metro gesproken, dat gaat weer als een tierelier. We pakken de rode lijn om vervolgens over te stappen op een andere in minder dan twee minuten alsof we ons hele leven niets anders hebben gedaan. In principe werkt in alle grote steden de metro hetzelfde dus geen probleem voor deze wereldreizigers.
Nadat we wat gegeten hebben gaan we terug naar het appartement en liggen voor 12 uur in bed en het is gelijk ook de eerste nacht die we doorslapen, gelukkig.

Vandaag staan we om 07:00 op omdat het plan is naar mt Fuij te gaan maar het weer blijkt niet zo best te zijn dus dan heeft dat eigenlijk geen nut. Het gaat natuurlijk om het uitzicht op een afstand maar als je de berg dan niet ziet hoeven we niet zo nodig 2 uur heen en 2 uur terug in de bus dus dat hebben we gelaten. Dan lekker eerst op ons gemak ontbijten bij Delifrance met heerlijke croissants en koffie. Van daaruit de metro in naar de wijk Minato voor een bezoek aan de Zõjõ-ji tempel. Als we daar aankomen is het erg rustig en net gestopt met regenen. Een paar minuten later begint er een ceremonie en uiteraard blijven we die uitzitten. Daarna nog naar een klein museum en dan door naar de Tokyo tower. Dit is de voorloper van de Tokyo Sky Tree maar voldeed qua hoogte niet meer omdat Tokyo ook in de hoogte enorm gegroeid is. Deze toren doet een beetje denken aan de Eiffeltoren maar dan in het rood. Heb trouwens gisteren gelezen dat de Sky Tree, na de burj khalifa in Dubai, het hoogste bouwwerk ter wereld is. Dat zou je echt niet zeggen als je hem zo ziet staan.
Ook het uitzicht vanuit de Tokyo tower is niet optimaal ivm het weer maar leuk om te doen. Dan door naar Shinjuku en ook dat is een enorm drukke wijk. Ook hier lekker wat gegeten en van daaruit gaan we terug naar de onsen waar we eergisteren ook waren. Omdat het gewoon lekker ontspannend is. Azië, het Midden-Oosten en een deel van Afrika hebben een rijke badcultuur die wij eigenlijk niet meer kennen. Denk hierbij aan de Hammam en de Thermen.

Wat me wel opvalt als we zo lekker aan het badderen zijn dat ik dan terugdenk aan vroeger toen we in Den Haag woonde en niet de luxe van een douche hadden maar wel een grote zinken teil. Hier gingen we met zijn drieën in om gewassen te worden en als wij er niet in hoefde deed diezelfde teil dienst als wastobbe en met Oud en Nieuw gingen de oliebollen erin. Maar eens in de zoveel tijd gingen we naar het badhuis op de hoek van de Gerard Doustraat en daar hing in mij beleving dezelfde geur van vochtige ruimte, zeep en shampoo en het geluid is ook bijna hetzelfde. Gedempte stemmen, het kletteren van water. Dan zie je maar wat geur doet.

Ik heb trouwens wel gelijk het scheermesje van Cees afgepakt en weggegooid. Zijn lip is al een beetje aan het genezen en dat wil ik graag zo houden.

Wat we morgen gaan doen is een verrassing. Voor mij bedoel ik dan. Cees heeft het e.e.a. uitgezocht en dat gaan we morgen doen dus ik ben benieuwd.

LaterXXX

• 05 September 2017 - 10:29

Deborah:

Tja soms wordt het in de films idd mooier gemaakt dan het is.
    Jullie hebben in ieder geval weer een mooie foto erbij!! Check!! Van de list!!!
    Lip ziet er ook weer christelijk uit.....................;)
    XXX