Zag, klom en overwon - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Zag, klom en overwon - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Zag, klom en overwon

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

01 Mei 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

Gisteren was er niet veel te melden vandaar nu twee dagen tegelijk.

Donderdag 30 april 2015

Als gebruikelijk staat Dean weer op tijd klaar om onze reis te vervolgen. Zoals gezegd rijden we naar Sigiriya maar rond 11:30 stoppen we voor het beeld. Het was helaas nauwelijks zo spectaculair als dat het in het programma stond en dat was tevens te danken aan het feit dat het beeld helemaal in de steigers stond omdat ze er een dak boven wilde maken om het te beschermen. Over bescherming gesproken, hier doen de bouwvakkers daar niet aan. Er stond er een bovenop de rots waar het beeld tegenaan staat en die stond gevaarlijk dicht aan de rand zonder enige vorm van valbeveiliging. Daar hoef je bij ons niet om te komen. Trouwens het beeld dat uit 1200 stamt werd ook niet echt beschermd tijdens de “verbouwing” terwijl er wel allemaal zwaar materiaal heen en weer gegooid werd. Ik zag het al helemaal voor me. Volgend jaar wel een dak maar geen hand meer aan het beeld of iets anders afgebroken. Ook kwamen we onderweg nog een bruiloft tegen. Altijd leuk.

Om verder de dag te vullen was een massage een optie. Ik heb dat niet gedaan maar Cees wel en ik heb geduldig twee uur zitten wachten onderwijl een boek lezend (12 year a slave) Toen Cees klaar was verder naar het hotel in Sigiriya wat het “Dear park II’ was. Tot nu toe het mooiste hotel en niet voor ons alleen. ‘avonds gaan eten en ze hebben een goede wijnkaart dus maar een flesje Chablis erbij. Erg lekker.

Vrijdag 01 Mei 2015

Vandaag vroeg vertrokken omdat het anders te heet was om de Lion rock te beklimmen want dat is wat we vandaag gaan doen. De Lion rock ligt midden in het vlakke land en is ongeveer 200 meter hoog en erboven op stond voorheen het paleis van de koning. Met ons wilde nog heel veel andere toeristen deze rots beklimmen en dat was geen peulenschilletje. Je moest maar liefst 1252 treden beklimmen om op de top te komen en dat ging over een oud roestig trapje dat over sommige delen gewoon tegen de rotswand was bevestigd met een lullig leuninkje. In dat soort gevallen is het een kwestie van verstand op nul, blik op oneindig en gaan met die banaan. Het heeft even geduurd voordat we boven waren omdat het enorm veel energie kost in deze hitte maar we hebben het gedaan en het uitzicht was prachtig. De gids vertelde dat ze volgend jaar zouden beginnen aan een kabelbaan. Nou lekker dan.

Na de rots was er nog iets optioneel met een ossenkar, bootje op het meer, bezoek familie etc. Ik had daar niet zo een zin in omdat dit zo voorspelbaar is maar Cees leek het wel leuk en anders waren we om 12:00 al terug in het hotel en dan moeten we de hele middag aan het zwembad liggen (stel je voor bah bah) dus maar gedaan. De ossenkar en bootje stelde niet heel veel voor als verwacht maar het bezoekje aan de familie was geweldig. We kwamen bij een oude man en vrouw terecht die natuurlijk al hun kunstjes vertoonde maar vooral de vrouw deed dit met zoveel enthousiasme dat het een lust was om naar te kijken. Toen alles klaar was ging ze roti voor ons maken met met een soort kokoschili die ter plekke werd gemaakt in haar domein het keukentje, nou ja keukentje is wel een heel groot woord. Geen gas, licht en stomend water maar ze hield het allemaal erg proper met water uit het meer. Al het eet en kookgerei werd hier ook in gewassen maar wat kan ons het schelen. Ze zagen er gezond uit. En het was heerlijk. Na een rijkelijke tip aan de vrouw zijn we terug gegaan en heeft Dean ons bij het hotel afgezet en toch nog even aan het zwembad. Dat had ik wel verdiend dacht ik :-)

Later
C & A
XX

• 01 Mei 2015 - 20:58

Miëtka :

Wat een leuke verhalen weer om te lezen, echt geweldig. Fijn dat jullie je zo vermaken. Geniet maar lekker samen en een dikke kus van ons vier xx

• 01 Mei 2015 - 22:38

Tanja:

Wederom weer mooie foto's. Toch wel een geweldig land met aardige mensen.

• 02 Mei 2015 - 07:17

Ton En Hanneke:

schitterende uitzichten,en knap dat jullie helemaal naar boven zijn gegaan ,maar wel de moeite waard aan de fotos te zien xxx

• 02 Mei 2015 - 18:26

Deborah:

1252 treden................pfffffffffffff!! Flinke prestatie na jullie ziekenboeg!!!
    Ik zal niet meer zeuren als ik die berg omhoog moet fietsen!!! ;) xxx