Cultureel genieten - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Cultureel genieten - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Cultureel genieten

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

29 April 2015 | Sri Lanka, Anuradhapura

Woensdag 29 april 2015

Vandaag zijn we erg cultureel bezig geweest. Na een goed ontbijt zat Dean al weer klaar in de lobby om rond 08:15 te vertrekken. Anuradhapura is in de oudheid de voormalige hoofdstad geweest van Sri Lanka en daarom zijn er nog veel opgravingen, tempels en stoepa’s te vinden in een groot gebied rond deze stad en ik heb het idee dat we ze allemaal gezien hebben. Best interessant maar een klein nadeel, het was belachelijk heet vandaag en zoals in de meeste tempels moet je je schoenen uitdoen en je hoofd niet bedekken. Omdat ik mijn petje niet de hele tijd heb kunnen dragen ben ik behoorlijk verbrand op mijn hoofd en Cees draagt nooit een petje dus die verbrand altijd. En wat nog erger was, zo rond 12 uur kon je met goed fatsoen niet meer op de tegels lopen zonder dat je voetzolen eraan bleven plakken zo heet was het. Bij de laatste twee bezienswaardigheden ben ik ook niet meer verder gegaan omdat ik niet van plan ben om uit respect een zonnesteek op te lopen. Maar de rest was echt prachtig en dan is een mooie foto schieten niet moeilijk.

Rond 14:00 gestopt bij een restaurant en heerlijk geluncht met een lekker glaasje wijn erbij en daarna terug naar het hotel. Het is niet te geloven maar wij zijn nu de enige gasten en hebben dus het hele hotel, zwembad en restaurant voor onszelf. Hoe kunnen ze blijven bestaan? geen idee.

Morgen vertrekken we weer rond 08:00 naar de volgende bestemming. Via een schitterende route rijden we naar Sigiriya. Onderweg maken we een stop bij Aukana. Hier staat een kolossaal boeddhabeeld van 12 m hoog uit de 5e eeuw en is volgens het programma (wat we via internet weer te pakken hebben gekregen) ongetwijfeld het prachtigste, maar ook meest ongeschonden beeld van Sri Lanka. Ben benieuwd. We kunnen ook nog optioneel een rit op een olifant maken maar dat doen we niet. Drie jaar geleden hebben we besloten niet meer op dieren te gaan zitten en ook niet meer met dieren op de foto te gaan om zo niet bij te dragen aan het in stand houden hiervan.

Later
C & A
XX

• 29 April 2015 - 20:25

Ingrid:

Indrukwekkend. Maar pas goed op jezelf.

• 30 April 2015 - 12:00

Annika:

Mooie fotos! geniet ervan!

• 30 April 2015 - 18:58

Deborah:

Wat worde gij toch een wijze man war Andre!!!
    Mooie foto's idd!!
    Wij zijn niet de enige die iedereen weg jagen dus......;). Xxx