In de wolken - Reisverslag uit Longsheng, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Longsheng, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

In de wolken

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

26 Mei 2014 | China, Longsheng

maandag 26 mei 2014

We staan op tijd op en het is niet droog, jammer omdat we vandaag naar Longsheng gaan en het uitzicht moet daar prachtig zijn. Het nadeel is dat als het regent het ook bewolkt is maar Vincent heeft goede hoop dat over twee bergpassen het weer er anders uitziet en dat is ook zo. Hoog in de bergen zie je helemaal niets meer omdat je letterlijk in de wolken rijdt en zijn we wel een beetje teleurgesteld dat we 2.5 uur rijden voor een uitzicht dat er niet is.

Om bij dat uitzicht te komen is ook nog een hele tour. We zijn natuurlijk met de auto maar je mag maar tot een bepaald punt en de rest moet je lopen, of zoals het veel stoerder klinkt in het Engels, hiking, maar het blijft een kolere eind. Het is ongeveer 300 meter stijgen en niet bepaald over mooi aangelegde trapjes en paden. Tel daar de vochtigheid van 81% bij op en de ellende is groot voor een uitzicht dat er niet is.

We zullen hier tegen de berg de nacht doorbrengen en we gaan lunchen, het is inmiddels 14:00 en omdat er verder niets te doen is zet ik een discussie op met Vincent over de Chinese cultuur en dat is zijn stokpaardje. Hij heeft geschiedenis als hoofdvak gestudeerd dus dat geeft reden genoeg om te horen hoe een relatief jong iemand ertegenaan kijkt. En toch blijft er een beetje de angst zitten om openlijk over politiek te praten. Terwijl we zo bezig zijn gebeurd er bijna iets wonderlijks, in een minuut tijd trekt de vallei open en toont zich inderdaad een schitterend uitzicht over de rijstterrassen. Dus toch niet voor niets. We gaan gelijk naar het viewpoint maar ik denk niet dat op de foto’s overkomt hoe het er echt uitziet en een kwartier later verdwijnt het uitzicht net zo snel als dat het gekomen is als de vallei zich weer in rap tempo vult met wolken. Morgen sta ik voor zonsopgang op om te kijken hoe het dan is, dit zal rond 05:30 zijn, Het is een gok omdat het ook bewolkt kan zijn maar die neem ik dan maar.

Terwijl ik in de badkamer mijn voeten aan het wassen ben zie ik een grote kakkerlak achter de wastafel vandaan komen. Niet zo fris maar we zitten tenslotte in de bergen en toen we vroeger 3 hoog achter in Den Haag boven een bakkerij woonde zat de keuken vol met kakkerlakken. Als kinderen speelde we er zelfs mee door als het donker was zachtjes naar de keuken te lopen en plotseling het licht aan de doen. Dan schoten ze alle kanten op. Geweldig toch.

We zullen rond 09:00 uur weer vertrekken naar Guilin en doen dit, net zoals op de heenweg, met een vrouwelijke chauffeur. We reizen zo ongeveer al 10 jaar door Azië op deze manier en dit is de eerste keer dat we een vrouw als chauffeur hebben. Niets mis mee natuurlijk maar op mijn vraag aan Vincent waarom er niet meer zijn was het antwoord toch dat de meeste mensen niet veel vertrouwen in een vrouw als chauffeur hebben?? Beetje raar natuurlijk omdat wij dat niet gewend zijn en ze reed, zelfs over de kronkelende bergweggentjes, prima.

C & A xx

• 26 Mei 2014 - 16:19

Marlie En De Chef:

Het is niet te hopen dat jullie tijdens de overnachting in jullie bedje gaan zwemmen met die hoge

luchtvochtigheid.

Prachtige foto's maar dat hebben jullie wel vaker gehoord, maar deze zijn werkelijk schitterend

net dikke plakken gesneden vlees of brood.

Ook leuk om te lezen zo veel kilometers van huis te zijn, dat dan een deel van je jeugd voorbij flitst.

Verder weten we zeker dat die vrouwelijke chauffeur bij jullie in goede handen is.

• 26 Mei 2014 - 16:38

Tonen Hanneke:

de omschrijving wat ik wil zeggen wordt een beetje saai maar een woord GEWELDIG.
    xxx

• 26 Mei 2014 - 16:45

Helma:

Hoi André en Cees,

Soms heb je geluk, zo zie je maar dat binnen een kwartier de wereld er heel anders uit kan zien.
    Super mooie foto's maar in het echt is het natuurlijk veel mooier.
    Dat van die kakkerlakken had ik verdrongen maar na jouw verhaal kwam alles weer boven, bedankt.
    Nog heel veel plezier.

Groetjes Helma

• 26 Mei 2014 - 20:44

Tanja:

Vaker benoemd, maar nu met 200% wat een schitterende natuur.
    En wat een werk voor de mensen om dit te bewerken.

• 26 Mei 2014 - 23:48

René:

Schitterend !

• 27 Mei 2014 - 09:20

Deborah:

Het klinkt allemaal weer super en de foto's ook weer hoor!! En idd de reacties worden wellicht saai voor jullie omdat het allemaal fantastisch geweldig is om het te lezen.....en met name de kleine anekdotes....!!! Ik heb ook zo mijn herinneringen aan kakkerlakken......!!! XXXX