Ziek - Reisverslag uit Madurai, India van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Ziek - Reisverslag uit Madurai, India van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Ziek

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

13 Juni 2013 | India, Madurai

Donderdag 13 juni 2013

Ik zit op mijn knieën de badkamer schoon te maken en mijn gevoel varieert van beroerd, boos en zielig. We arriveerde bij “the gateway hotel” in Madurai en hoewel ik een paar dagen geleden liet weten nergens last van te hebben is dat nu totaal anders. Bij het vertrek uit Thanjavur hoopte ik dat ik het zou halen tot hier in Mandurai omdat ik absoluut niet naar het toilet wil ergens onderweg. Alles ging goed tot aan de receptie van het hotel maar er waren twee problemen, de villa was redelijk ver van de receptie dus een stukje lopen en de kofferman bleef wat langer op de kamer om alle faciliteiten te laten zien. Op het moment dat hij de deur dicht trok ging bij mij alles open. Zal jullie de details besparen maar het was niet prettig.

Gisteren begon het eigenlijk al met buikpijn en misselijk maar met wat licht verteerbaar voedsel en veel thee zal het wel overgaan. Dat was dus niet het geval. We waren natuurlijk nog steeds in Thanjavur en de trip naar Tiruchiappalli stond op het programma. Een tempel bovenop een rots met maar liefst weer 467 treden. Begint een beetje vervelend te worden ;-). Snap überhaupt niet waarom ze die dingen op een rots bouwen als er zoveel ruimte omheen is. Maar goed, wij naar boven. Het uitzicht is dan wel weer mooi dus dat was de klim waard. Op de weg naar beneden zat er een familie om zoete rijst uit te delen voor de mensen die naar boven waren geweest. Ik heb bedankt maar wel geproefd en het deed een beetje denken aan onze rijstepap met suiker maar dan dikker. Best lekker.

Op weg naar een andere tempel kwamen we nog in een processie terecht die door ongeveer 1500 mensen werden gedaan. Ze hadden allemaal een kannetje melk op hun hoofd (hier worden de beelden mee gewassen) die ze naar de tempel gingen brengen. Wij zijn ook bij die tempel geweest en was leuk om te zien. Voornamelijk omdat er veel jonge kinderen waren die geschoren hoofden hadden, ingesmeerd met kleurpoeder, en hun eerste oorbellen krijgen, zowel jongens als meisjes. Misschien vergelijkbaar met onze eerste communie?

Toen terug naar het resort een daar nog even aan het zwembad gelegen. De volgende ochtend zouden we weer om 08:30 opgehaald worden voor de trip naar Madurai en hier verblijven we dus in “the gateway” zoals genoemd. Een mooi hotel dat boven op een heuvel ligt en uitkijkt over de stad. Het is tot nu toe het beste hotel dat we hebben gehad. We zullen om 15:00 weer opgehaald worden om een voormalig paleis te gaan bezoeken en een andere tempel. Hiervoor staat er weer een gids klaar en deze is Pondi genaamd. Het paleis was slecht onderhouden wat jammer was omdat het van opzet wel mooi is. Na het paleis gaan we verder naar de Meenakshi tempel. Hier mag je geen foto’s maken en deze keer lukt het echt niet omdat je de camera moet afgeven voordat je naar binnen gaat. Dit allemaal in verband met een bomaanslag drie jaar geleden. En dat was heel jammer omdat de mooiste tempel bleek die we tot nu toe hebben bezocht. De foto van de tempel heb ik dan ook van internet geplukt.

Nadat we rond 18:00 weer in het hotel afgezet waren worden we om 20:00 weer opgehaald om de avondceremonie bij te wonen. Bij deze ceremonie wordt het beeld van Shiva van de ene naar de andere tempel gebracht om de nacht door te brengen. Dit gebeurd elke avond en elke morgen andersom. De ceremonie is druk bezocht en indrukwekkend om mee te maken. Terwijl ik het zo allemaal in mij opneem begrijp ik veel weer niet. In elk geloof wordt iets vereerd en hoewel ik alle geloven respecteer (of ik het ermee eens ben is iets anders) komen dit soort vereringen me altijd een beetje dommig over. Hele horde mensen die bijna in trance gaan voor een klein zwart beeld dat staat voor iets dat waarschijnlijk in de tweede of derde eeuw al een mythe was? Just not my cup of tea.

Over thee gesproken, ik zit nu weer aan een kopje en hoewel ik na drie tabletten Imodium en toch iets gegeten te hebben kan ik niet zeggen dat ik me topfit voel en zullen we nog wel even aan de thee blijven. Cees gaat helemaal goed, die is er al overheen. Morgen worden we weer om 08:30 opgepikt door Sunil om onze reis te vervolgen

  • 13 Juni 2013 - 21:03

    Annika:

    Oh balen, maar het hoort er wel een beetje bij in India.. Beterschap!

  • 13 Juni 2013 - 21:10

    Jolanda :

    He boys wat vervelend dat je je zo beroerd voelt Andre ik hoop dat het snel weer beter gaat
    Verder leuke verslagen maar zoals je weet worden wij al moe als we het lezen ha ha !!
    Hier alles oké ook met jullie tuintje geniet verder van jullie mooie reis xxx

  • 13 Juni 2013 - 21:12

    Gudrun:

    erg vervelend , maar tof dat jullie de trip naar de tempel ( 400 en nog iets treden) gedaan hebben.
    l
    boeiend jullie verslag over de reis... gr gudrun

  • 13 Juni 2013 - 22:40

    Tanja:

    Leef helemaal met je mee, hoop da het bij deze ene keer blijft. Je verslag is elke dag weer leuk om te lezen. Xx

  • 14 Juni 2013 - 06:44

    Ton En Hanneke:

    wat een ellende zeg hoop dat het snel beter met je gaat,als je mooie dingen wilt zien dat hoort het er allemaal bij.
    wat een hoogtes allemaal.
    groetjes

  • 14 Juni 2013 - 15:03

    René:

    Beterschap en nog veel plezier de komende dagen !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andre & Cees

Actief sinds 28 Mei 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 65582

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 21 September 2017

Japan is een feit.

05 Mei 2016 - 26 Mei 2016

Marokko

25 April 2015 - 28 Mei 2015

Sri Lanka, Singapore en Bali

06 September 2014 - 14 September 2014

Weekje Barcelona

03 Mei 2014 - 17 Juni 2014

Eindelijk China, Tibet en meer

01 Juni 2013 - 28 Juni 2013

Zuid-India & Dubai

03 Juni 2012 - 23 Juni 2012

China & Tibet

19 Juni 2011 - 07 Juli 2011

Maleisie & Singapore 2011

06 Juni 2010 - 26 Juni 2010

Indonesie en Kuala Lumpur 2010

17 Januari 2010 - 22 Januari 2010

Istanbul

05 September 2009 - 07 September 2009

Bij David op de koffie

06 Juni 2009 - 29 Juni 2009

Noord India en Nepal

Landen bezocht: