Midnight train to Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Midnight train to Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Midnight train to Guangzhou

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

31 Mei 2014 | China, Kanton

Zaterdag 31 mei 2014

We rijden met een klein uur vertraging het station van Guangzhou binnen. De wagon waarin onze slaapcabine zit heeft 11 cabines. Die van ons zit precies in het midden. Rechts wordt bevolkt door Chinezen en links door een groep Poolse toeristen. Wij delen de cabine met een Poolse vrouw en de gids van de groep. Ze komen binnen en de vrouw begint gelijk te praten tegen Cees. Ze spreekt 4 talen verteld ze dus het duurt wel even voordat ze stil is. Als dat eenmaal het geval is weet Cees alles van haar. Hoeveel ze vorig jaar aan vakantie heeft besteed (25000 zloty’s), dat haar man overleden is, dat ze Christiano Ronaldo heeft ontmoet en dat ze 66 landen heeft bezocht en ga zo maar even door. Ik heb er niet veel van meegekregen want ik zat op de gang op het klapstoeltje. De gids daar in tegen zegt weinig. Hij kent zijn pappenheimers.

Buiten staat David, onze gids hier, samen met de chauffeur te wachten. Hij brengt ons naar het River side hotel waar we nog kunnen ontbijten en rond 11:30 komt hij ons weer ophalen voor een stadstour door Guangzhou. Dit is een grote stad met 16 miljoen inwoners en veel hoogbouw. De tour gaat naar een eiland dat in de rivier ligt en als een soort kolonie door oa de Fransen met een heel andere bouwstijl is volgebouwd. De volgende stop is een tempel die door de laatste dynastie is gebouwd als gebedsplaats voor de inwoners. Veel van deze tempel is verwoest tijdens de culturele revolutie.

Morgen worden we om 06:30 opgehaald door David. De trein naar Hong Kong is een dag trein en doet er ongeveer 2 uur over. De trein vertrekt om 08:00 dus vandaar dat we op tijd moeten zijn. In Hong Kong zullen we maar liefst 5 dagen blijven en dat betekent dat alles uit de koffer mag. Is ook wel nodig want alles begint wel een beetje te stinken. Kunnen we gelijk het eea laten wassen zodat we weer schoon in Bangkok aankomen.

We zijn erg benieuwd naar Hong Kong omdat het, ook volgens David, nogal verschilt van China. Het is natuurlijk ruim 80 jaar van Engeland geweest en dat heeft zo zijn invloed. Of ze er eerlijk aangekomen zijn laten we in het midden. We laten zo snel mogelijk weten wat we van Hong Kong vinden.

C & A

@ Deborah, Inmiddels de app gedownload. Heel veel succes. Je kan het xx

@ Ton en Hanneke, Heel veel plezier in Normandie en ook wij volgen jullie xx

@ Suzanne, als ik in klederdracht ben wie moet dan de foto’s maken??

@ Anita, Cees kan NIET zwemmen dus er worden nogal wat grenzen overschreden.

• 01 Juni 2014 - 06:16

Tanja:

Zoveel indrukken. En dan weer een stad van 16 milj. Inwoners. Onvoorstelbaar toch.

• 01 Juni 2014 - 10:45

Suzanne:

Een selfie in klederdracht? ;)
    Veel plezier in HongKong ik ben erg benieuwd!

• 01 Juni 2014 - 18:55

Marlie En Etienne:

Veel plezier in Hong-Kong er is genoeg te beleven.

Wanneer je tijd en geld over hebt neem eens de ferry naar Macau, kun je een gokje wagen,

en zo misschien jullie reis terugverdienen.

groeten

Marlie en Etienne