Tibet, goed en niet goed - Reisverslag uit Lhasa, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Tibet, goed en niet goed - Reisverslag uit Lhasa, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Tibet, goed en niet goed

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

15 Mei 2014 | China, Lhasa

En ineens toch weer internet dus snel gebruik van maken.

donderdag 15 mei 2014

Met bijna een uur vertraging vertrekt China airlines vlucht CA4420 van Chongquing naar Lhasa. Dat dit geen pretje zou worden wist ik toen nog niet. Het is niet zo een groot toestel en de vlucht zal maar 2 uur duren maar ik heb nog nooit zo een erge turbulentie meegemaakt. We werden behoorlijk door het vliegtuig geschud en de stewardessen gingen ook zitten en riepen om de 10 minuten om dat je je gordel aan moest en op je kinderen moest letten?? Dat hadden wij dan weer niet. Dit schijnt boven de Himalaya heel normaal te zijn. Fijn dat ik het weet want we moeten ook nog terug.

Aangekomen in Lhasa is het met het verlaten van het vliegtuig al meteen raak, we kunnen niet goed meer recht lopen en zijn kortademig. Het gevoel hangt tussen licht aangeschoten en een boot op deining. We worden keurig opgehaald door Dawe, onze gids voor de komende dagen en rijden in een klein uurtje van het vliegveld naar Lhasa stad terwijl Dawe iets verteld van de geschiedenis en de Do and Dont’s in Lhasa. Het blijkt nog erger te worden, aangekomen in het hotel (zeer eenvoudig) hebben ze geen lift EN geen bel boy dus zelf de koffers de trap op zeulen wat echt geen pretje blijkt, en ik zeg altijd dat we “licht” reizen, nou dat valt behoorlijk tegen als je het zelf moet doen.

Na even gerust te hebben gaan we de straat op om wat te eten te zoeken en rond te kijken maar dit kan alleen in een akelig langzaam tempo anders ga je zo van je graatje, dus dat doen we dan ook maar. We blijven 2 nachten in Lhasa om te acclimatiseren en dan gaan we door. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Lhasa ligt op 3600 meter en we gaan in 2 dagen naar bijna 5000 meter dus ik hoop dat het goed gaat.

Zijn er ook leuke dingen te melden zal je je afvragen, Ja die zijn er. Lhasa ligt prachtig tussen de bergen en het weer is perfect zelfs heet. Je zit natuurlijk een stuk dichter bij de zon. De kleuren zijn intens en de geur heel aangenaam. We rijden gelijk langs het Potala paleis dat prachtig is en zo ongeveer in de achtertuin van het hotel blijkt te liggen (goeie foto’s volgen nog). Ook passeren we op de weg naar Lhasa een aantal kloosters. Tibet heeft nog steeds lama’s, niet de spugende maar de gelovige, en hoewel het minder wordt is het nog gebruikelijk om minimaal 1 zoon het klooster in te doen. Dit is tegen een kleine vergoeding maar je bent ze dan wel minimaal 10 jaar kwijt, geen geld toch. We zullen onderweg nog veel klooster zien dus benieuwd hoe die zijn.

Morgen worden we om 09:00 opgehaald en ik hoop dat we ons dan iets beter voelen zodat we ook volop kunnen genieten van al dit moois en dat iets dat al lang op de lijst stond aan de verwachtingen voldoet maar dat denk ik wel.

C & A xx

• 15 Mei 2014 - 16:32

Deborah:

Hoop ook voor jullie dat de verdere hoogte niet gaat tegen vallen!! En maar goed dat die arts van de ggd dit niet leest he!! Komt goed schatjes....;) xxx

• 15 Mei 2014 - 16:52

Annika:

Oh mooi Lhasa!! Rustig aan doen en lekker genieten! gr Annika

• 15 Mei 2014 - 17:19

Tanja:

Eng en spannend weer. Maar goed, naar die hoogte stapje voor stapje als je uit de bus of auto stapt. Den kom je er wel. Koffers sjouwen is ook geen pretje. Veel plezier nog.
    Xx