Evaluatie - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Evaluatie - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Evaluatie

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

16 Juni 2014 | Nederland, Tilburg

maandag 16 juni 2014

Inmiddels al een dag thuis en het oude leventje begint langzaam weer te hervatten. Boodschappen doen, de tuin bijwerken en vooral wassen en drogen. De laatste draai was zit er inmiddels in. Woensdag weer werken en dan is de vakantie definitief voorbij. Ik ben druk met het inscannen van alle toegangsbewijzen, foldertjes, rekeningen etc voor het fotoboek waarvan ik denk dat het een paar weken gaat duren voordat die klaar is maar dat geeft niet.

Is het erg om weer thuis te zijn?? Ja en nee. Ja omdat we zo er nog twee maanden aan hadden willen plakken omdat we echt een super vakantie hebben gehad en we willen het ook iedereen aanraden als je in de gelegenheid bent om ook lang te gaan. Je verliest op een gegeven moment het besef van hoe lang je weg bent en hoe lang het duurt voordat je naar huis moet en dat geeft een heel relaxed gevoel. En nee omdat als je naar andere landen reist en je daar een beetje verdiept in hoe het gaat zeggen we altijd hoe fijn het is dat wij in Nederland wonen en geboren zijn. Hoewel we met z’n allen nog al makkelijk klagen en vinden dat we het niet goed hebben kunnen we iedereen aanraden iets verder te gaan kijken dan je eigen wereld.

Je zal je afvragen waarom we dat vinden en dat zal ik uitleggen. China is een enorm land met 1.4 miljard inwoners en al deze mensen worden onderdrukt door een dictatuur. Niet meer zoals het was in de tijd van Mao maar er wordt nog steeds de doodstraf uitgevoerd en de regering staat het volk niet toe om gebruik te maken van de social media en verbied dit. De beelden die in 1988 de wereld over gingen van de student die een tank tegenhield op het plein van de hemelse vrede tijdens de revolutie zijn in China zelf nooit uitgezonden. Tibet hoort, volgens China, officieel bij China maar Tibet denkt daar heel anders over. De Tibetanen zijn in ieder geval bang om over politiek te praten in het openbaar en raden ons aan dat ook niet te doen? Niet een heel veilig gevoel toch.

Thailand is, zoals jullie waarschijnlijk weten, het toneel van demonstraties tegen een corrupte regering maar dat is eigenlijk een eindeloze strijd omdat deze al jaren gevoerd wordt en er is niet heel veel veranderd.

Dubai, hoe modern en rijk ook, maken vrouwen niet zelf uit hoe ze de straat op gaan. We hebben een bezoek gebracht aan een moskee en de dame die daar een rondleiding gaf en uitleg gaf over het dragen van de kleding deed dit met veel humor en erg luchtig waardoor het leek dat de sluier echt alleen maar was tegen het zand maar geloof me, in de Dubai mall is geen korreltje zand te vinden maar daar lopen heel veel gesluierde vrouwen en hoewel we iedereen respecteren en we zeker niet zijn om te oordelen kunnen we ons met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat een jonge hippe vrouw die s’ morgens voor de kast staat en een vrije keus heeft tussen een Dior jurkje of een berg zwarte gordijnen, zij voor het laatste kiest.

Dit is in een notendop de reden dat we blij zijn weer in Nederland te zijn. Maar nogmaals we hebben echt een geweldige vakantie gehad en als we weer zouden kunnen gaan we weer. Natuurlijk kan je als je op de terugweg bent ook gelijk kijken wat we volgend jaar zouden kunnen doen en zoals we er nu over denken zou dat wel eens 4 weken Japan kunnen worden maar niets zo veranderlijk als een mens. Wat het ook gaat worden ik hoop dat jullie dan weer met ons mee kunnen reizen. De verhalen die ik heb geschreven zijn bijna 2,5 duizend keer gelezen en de reacties waren altijd leuk om te lezen. Bedankt en tot volgend jaar

C & A XX

• 17 Juni 2014 - 00:09

René:

Welkom thuis !
    Het was weer leuk om met jullie mee te reizen en de verslagen te lezen.
    Ik zie jullie zaterdag :-)
    Groetjes !

• 17 Juni 2014 - 08:30

Wilma:

Ik heb genoten van je verhalen en de foto's Andre.

Gr. Wilma
    =======

• 17 Juni 2014 - 10:15

Anita:

Hoi C & A, het is precies zoals jullie zeggen. Het is hier zo slecht nog niet en als je in de gelegenheid bent om andere landen van de wereld te ontdekken dan moet je dat vooral doen. Het verbreedt je horizon enorm, je ziet zoveel mooie dingen en ontmoet zoveel interessante mensen. Dat is het leuke van reizen. Je moet er wel iets voor over hebben ( conditie moet ook op peil zijn!!! ) maar daar krijg je heel veel voor terug. We horen het wel waar de volgende reis jullie heen brengt en dan "reizen" we weer gezellig met jullie mee. Succes met de was en het hervatten van het werk! X

• 17 Juni 2014 - 12:15

Deborah:

Zo maken we allemaal onze eigen reis in de levensles....!!!
    De witte bruisjurk staat je echt goed Cees!! Tot gauw!! xxx

• 17 Juni 2014 - 14:14

Helma:

Blij dat jullie weer thuis zijn, fijn dat jullie zo genoten hebben.
    Ben benieuwd naar het fotoboek.

• 17 Juni 2014 - 17:19

Marlie En Etienne:

Fijn om te lezen dat onze reisduiven weer goed en wel in Nederland zijn.

En als echte reizigers zijn jullie weer bezig met de volgende reis

Hoop dat we dan weer mogen genieten van jullie reisverhalen.

groeten

Marlie en Etienne