Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

02 Juni 2014 | Hong Kong, Hong Kong

zondag 1 juni 2014

Er zijn van die dagen dat je eigenlijk beter in bed kan blijven en vandaag is zo een dag. We checken uit om 05:20 en wachten op David. Als we vinden dat hij om 05:35 toch echt te laat is realiseer ik me opeens dat hij 06:30 heeft gezegd, Shit een uur langer kunnen slapen. Natuurlijk is David en chauffeur op tijd en we worden naar Ghangzou east station gebracht. Hier werken de roltrappen niet en de lift doet het niet en dat komt omdat de man die verantwoordelijk is om deze dingen op te starten te laat is. En ik heb het echt niet over een lullig stationnetje in de provincie. Om 07:00 moet de gate open gaan en de dames die daar voor verantwoordelijk zijn komen om 07:15 binnen en gaan eerst eten. Als dan alles zover is (er staat inmiddels een behoorlijke rij wachtende) en de poort kan open besluit de werkster die er al vanaf 06:30 rondloopt een emmer water door het padje te gooien om de boel eens lekker te soppen. Dit moet met grote haast opgeruimd worden en onder luid geschreeuw en geblèr word het door 3 man sterk en een ventilator gedroogd. 25 minuten te laat kunnen we erdoor.

Nu ik toch in deze modus zit en we China verlaten op weg naar Hong Kong kan ik gelijk onze visie op China en zijn inwoners geven. We hebben nog nooit zo een vies, luidruchtig en onbeschoft volk meegemaakt. Een aantal voorbeelden per onderwerp: vies omdat ze boeren, spugen, rochelen en vies eten maar dat wisten we. Daar waren we op voorbereid maar onder andere ook omdat ze alles wat ze vast hebben laten vallen waar ze staan, ze laten hun kinderen, die hiervoor speciale broeken hebben gewoon op straat (en zelfs in de lobby van een hotel) poepen en pissen en dat wordt natuurlijk niet opgeruimd. Luidruchtig: het maakt niet uit waar je bent maar als er meer dan 2 Chinezen bij elkaar zijn is het herrie. Iedereen praat door elkaar en liefst zo hard mogelijk. Telefoneren gebeurd altijd op standje 10. Kan je nagaan hoe het klinkt als er een groep een hotellobby binnenkomt. Onbeschoft: wachten kennen ze niet, of er nu iemand staat in te checken bij de balie van een hotel als ze iets moeten hebben wordt je gewoon opzij gezet. Daar maak ik korte metten mee omdat ze 100 kilo onwillig vlees echt niet zomaar opzij zetten. Tevens wordt je compleet genegeerd (behalve als je moet betalen) bij bv inchecken in hotels word je nog niet begroet door de receptiemedewerkers. Dus nooit meer China? Dat zou ik niet willen zeggen. China blijkt een prachtig land en heeft heel veel te bieden. De reis zelf heeft zeker aan onze verwachtingen voldaan dus de rest hebben we op de koop toe genomen en het is natuurlijk altijd "when in Rome, do as the Romans do"

Het is inmiddels maandagavond en we zijn gisteren aangekomen in Hong Kong en het voelt gelijk goed. Het blijkt een bruisende stad met voor ieder wat wils. De grote malls ontbreken niet maar in Soho barst het van de kleine boetiekjes en restaurantjes te kust en te keur. Lan kwai fong is een gezellige uitgaansbuurt en de toeristische attracties bied ook voor iedereen iets. Hong Kong eiland, het gedeelte waar wij zitten is gebouwd tegen Victoria peak en dat betekent behoorlijk klimmen in stijl omhoog lopende straten. Gelukkig hebben ze de midlevel en dat is een aaneensluiting van roltrappen dwars door de stad die een hoogteverschil van ongeveer 450 meter overbruggen. Dus niet lopen. Heerlijk. Het is behoorlijk heet dus in de schaduw blijven is het devies.

Ik heb zo het idee dat we hier nog wel eens terug gaan komen omdat de stad ons enorm aanspreekt maar laten we eerst maar deze kleine week volmaken.

C & A xx

• 02 Juni 2014 - 14:25

Suzanne:

Nee Andre niet gaan plassen in hotellobby's he?!
    Veel plezier nog!! xx

• 02 Juni 2014 - 15:46

Anita:

Hallo jongens, gelukkig dat Hong Kong goed bevalt. Het zou klote zijn als je ergens maar liefst 5 dagen moet verblijven als het er niet leuk is. Ik hoop dat die Hongkongchinezen wat beschaving bijgebracht is onder de overheersing van de UK. Maar dat lezen we vast wel weer in jullie volgende verslag! X

• 02 Juni 2014 - 17:24

Marlie En Etienne:

Jullie kennende wordt Hong-Kong geweldig, voor ieder wat wils 24 uur per dag is er wel iets te doen,

en zeker na die belevenissen in China.(natuurlijk ook niet te onderschatten)

Groeten

Marlie en Etienne

• 02 Juni 2014 - 18:24

Frits&marijk:

Hallojongens geniet maar in hongkong, er zijn altijd rare Chinezen, liefs xxxf&m

• 02 Juni 2014 - 20:01

René:

1.3 billion chinese people can't be wrong....misschien doen wij 't allemaal wel helemaal verkeerd ;-)
    Geniet maar van Hong Kong...groetjes !

• 02 Juni 2014 - 21:32

Ton En Hannie Jonkergouw:

in Nederland is het ook een druk volkje,maar dat neemt niet weg dat ze wel beleefd mogen en kunnen zijn.
    geniet van Hong Kong,
    in Normandie hoef je niet in de schaduw te blijven,wij willen juist elk zonnestraaltje mee pikken.
    xxxx