Daar hoog in die bergen - Reisverslag uit Shigatse, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Daar hoog in die bergen - Reisverslag uit Shigatse, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Daar hoog in die bergen

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

18 Mei 2014 | China, Shigatse

zondag 18 mei 2014

Het is nu zaterdagochtend 08:00.
Natuurlijk iedereen op tijd dus vertrekken we naar Gyangtse. De rit gaat over 3 bergpassen en het weer is super, strak blauwe lucht en helder dus de vergezichten zijn adembenemend zo mooi. De geur is ook heel anders, heel licht lijkt het en hoewel de rit over 360 km bijna 6 uur duurt vervelen we ons geen moment. Elke bocht brengt een ander uitzicht. Natuurlijk weet Dawe precies de goede plekjes om de mooiste foto’s te maken en met hem ook iedereen die iets te koop heeft of die een hond, geit, Jak of iets anders heeft om tegen betaling mee op de foto te gaan. De foto van man met hond had Cees ook op moeten staan maar daar is iets fout gegaan. Hoewel we op een hoogte van 5022 meter komen hebben we nauwelijks last meer van de hoogte anders dan gesprongen lippen dus dat valt mee.

De rit gaat verder tot we in Shigatze arriveren. Dit ligt op 4000 meter en hier zullen we de nacht doorbrengen. Rond 19:30 komt Dawe en chauffeur ons ophalen om ons naar een restaurantje te brengen wat goed is en waar ze ook Western food hebben. Maakt mij eigenlijk niet zoveel uit omdat mijn menu in deze contreien bestaat uit black tea en egg fried rice maar Cees is er natuurlijk ook nog. Het tentje was schoon en dat is echt een uitzondering hier. Daar gegeten en terug naar het hotel en naar bed.

De volgende morgen worden we om 09:00 opgehaald. De rit gaat via een andere bergpas terug naar Lhasa maar voordat het zover is brengen we een bezoek aan het Tashilhinpo klooster. Tibet heeft 43 Lama’s gehad (niet de spugende maar de gelovige weet je nog) en ik denk dat we inmiddels van 42 de graftombe hebben gezien. De 43ste leeft immers nog. Maar ook hier weer indrukwekkend met tombes van 574 kilo goud. Geen foto’s toegestaan mits je 120 Yuan betaald (14 euro) want voor geld mag alles. Alleen voor deze gedaan omdat die wel erg indrukwekkend was (zie foto) de rest onthouden we wel.

Verder op de terugweg nog op de Jak boter thee bij een familie die hier natuurlijk helemaal op ingericht zijn maar goed ik wilde ook wel eens zien hoe die mensen wonen en dat is niets om jaloers op te zijn. De Jak thee is net vloeibare boter dus na een klein slokje laten staan (wel goed voor de gesprongen lippen) en er stonden nog verschillende schalen met lekkernijen, tenminste, zo noemde zij het. Wij zouden het anders noemen. Wat wel grappig was is dat oma ons buiten op een krukje op zat te wachten. Ze was 80 en had een wit vestje aan met op de rug de tekst dat ze 80 was. Een gerespecteerde leeftijd. Zie de foto, voor de duidelijkheid het oude vrouwtje zit links.

Daarna afscheid genomen en terug in Lhasa. Morgen worden we om 09:00 opgehaald voor onze vlucht van 11:30 naar Zhongdian. Dit is nog steeds in Tibet. Hoe dat allemaal is hoor je later

C & A xx

• 18 Mei 2014 - 15:46

René:

Mooi, dat jullie nauwelijks last hebben van de hoogte daar.
    Ben benieuwd hoe jullie je voelen als jullie weer "down to earth" zijn,
    of dat ook zo'n verschil maakt.
    Ik zie dat jullie met volle teugen genieten, hoewel dat met die
    jak(kes) thee, ging niet echt met volle teugen ;-)
    Ik hoop voor jullie dat de volgende vlucht een beetje rustiger verloopt.
    Groetjes !!!!

• 18 Mei 2014 - 18:20

Deborah:

Super zoals het allemaal verloopt voor jullie!! En jullie zijn ons voortaan voor met de verwijzingen van de foto's.....das minder.....doe ik ook graag!!
    Maar wel goed dat je verwijst naar de 80-jarige.....scheelt mij veel zoekwerk!! Xxx

• 18 Mei 2014 - 22:24

Tanja:

Jammer dat Cees niet op de foto stond bij die prachtige hond.
    Wederom super foto's