Great wal of China - Reisverslag uit Peking, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Great wal of China - Reisverslag uit Peking, China van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Great wal of China

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

05 Mei 2014 | China, Peking

maandag 5 mei 2014

Vanmorgen op tijd op en ontbeten. Keurig om 08:00 in de lobby en ook Sharon op tijd. We begonnen vandaag bij de Ming graven. Hier liggen 13 keizers uit de Ming dynastie begraven op strategische posities voor je weet maar nooit? Het weer is prachtig en de drukte zo vroeg valt nog reuze mee dus heerlijk door het complex gewandeld. Tegen de middag gaan we verder op weg naar de muur maar onderweg zullen we nog stoppen voor de lunch. Dit is in een heel groot restaurant verdeeld in secties en het valt op dat elke sectie zijn persoonlijke vliegenmepper heeft. Hij of zij loopt rond met een gele plastic vliegenmepper en dus is geen vlieg in het restaurant zijn leven zeker, althans dat zou je denken. Ze deden niet erg hun best bleek. Wel lekker gegeten (ik denk toch nummer 39 deze keer)

En dan op naar de muur. Hier aangekomen kon je met een kabelbaan omhoog en met een rodelbaan naar beneden. Hoe commercieel, maar ja dat is denk ik toch wat de toeristen willen. En toegeven de rodelbaan was best leuk. Zelfs Cees was gepikeerd dat de vrouw voor hem niet veel vaart maakte en dat wil wat zeggen.

De muur zelf was natuurlijk indrukwekkend. Alleen al voor het feit dat er ooit iemand een besluit heeft genomen om een muur om een heel land te zetten en daar vervolgens 2500 jaar over te doen. Dat lijkt veel maar hij is dan ook 6000 km lang en gemiddeld 6 meter breed dus dat duurt even, dat snap ik wel en dan mogen ze nog van geluk spreken dat ze Mongolië al kwijt waren anders was het nog meer geweest. Als je erover nadenkt is een muur niet uniek. Duitsland heeft het natuurlijk ook een kleine 50 jaar gehad om oost en west Berlijn te scheiden en Israël doet het op de Gazastrook ook dunnetjes over maar dat is vergeleken met deze muur een tuinhekje. We hebben 3 torens gedaan en dat valt nog niet mee omdat de stijgingen en dalingen behoorlijk zijn. Maar we hebben tijd zat dus geen punt.

Beneden aangekomen drinken we nog een lekkere kop koffie en rijden terug naar Beijing, een rit van ongeveer 1,5 uur waarvan ik maar 10 minuten meegemaakt heb. Aangekomen in het hotel de straat op om de buurt te verkennen. Beijing blijkt verrassend ordelijk en super schoon. Kunnen wij nog iets van leren. Ook van smog of stank is geen sprake. Uiteindelijk heerlijk gegeten in een Japans restaurant wat natuurlijk heel logisch is in China.

Morgen weer om 06:30 op voor de tour naar de verboden stad en het hemelse paleis. Het programma was vandaag afgelopen en we hebben de rest van de dagen ter vrije besteding in Beijing maar dat gaan we natuurlijk niet doen. We hebben de volgende 3 dagen volgeboekt met Sharon en de chauffeur want het zou zonde zijn als je iets niet gezien hebt zegt Cees ;-)

C & A xx

• 05 Mei 2014 - 17:57

Marijke & Frits:

Hi guys,
    FIjn dat jullie het zo naar je zin hebt ! Zou er nog plaats zijn voor twee reislustigen ?
    Groetjes, M & F.

• 05 Mei 2014 - 19:31

Annika:

Oh klinkt goed! Mooi begin van de reis!! Geniet ervan!

• 05 Mei 2014 - 22:14

Tanja:

Super schrijfstijl weer, zeker met die humor van je. Gr. Tanja

• 06 Mei 2014 - 11:44

Suzanne:

Heel logisch Japans in China te eten :)
    Af en toe wel een beetje relaxing time nemen he?!