Op een klein stationnetje - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Op een klein stationnetje - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Op een klein stationnetje

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

10 Juni 2010 | Indonesië, Yogyakarta

donderdag 10 juni 2010

Vanmorgen om 06:00 opgehaald door Gust om naar het station te gaan om de trein te nemen naar Jogjakarta. Het is al een drukte van belang zo vroeg op straat en ook op het station is het druk. De trein is voor Indonesische begrippen luxe en vooral heel schoon. Wat een tegenstelling tot de trein die we vorig jaar in India hadden waar we eerst de kakkerlakken in de coupe dood moesten slaan.
De trein heeft slaapstoelen met veel beenruimte. Er is catering aan boord en er word al vanaf het vertrek heen en weer gelopen met Nasi Goreng, soep en allerlei andere versnaperingen. Helaas is het wel wat koud in de trein en wij hebben natuurlijk vergeten een vestje aan te doen. Dit kunnen we ook niet uit de tassen halen omdat die met de chauffeur meegegaan zijn in de auto. Hij is vannacht al met de auto naar Jogjakarta vertrokken is om ons daar bij aankomst weer op te halen van station.
We delen de coupe met een Nederlands groep en het maakt ons direct duidelijk waarom wij niet met een groep willen reizen. De gemiddelde leeftijd is volgens mij 65 (misschien toch wel leuk voor Cees ;-) en iedereen wil even vlot en vrolijk doen om maar vooral aardig gevonden te worden in de groep. Cees zit zich te ergeren terwijl hij niet eens IN de groep zit. Kan je nagaan hoe het is als we er wel deel van uitmaken.

De reis zelf trekt door het Indonesische landschap dat erg mooi is. De bergen zijn indrukwekkend en de vele schakeringen groen van de rijstvelden is prachtig om te zien. Als we door steden of dropjes rijden dan is dat bijna bij de mensen in de huiskamer. Hier leven de mensen bijna op de rails. Ze doen de was en drogen deze liggend op de stenen naast de rails.

Het weer is vandaag wederom bewolkt maar droog en heel af en toe laat de zon zich zien. Als het zo de rest van ons verblijf op Java blijft zijn we dik tevreden.

We komen aan op het station van Jogjakarta en daar staat onze chauffeur al weer keurig te wachten om ons naar het Puri artha hotel te brengen. Een mooi hotel midden in de stad en onze kamer heeft de afmetingen van een kleine balzaal. Het hotel is verdeeld in twee gedeeltes en word gescheiden door een drukke weg. Als je naar het zwembad moet, aan de andere kant van die weg, staan er twee mannen om het verkeer tegen te houden. Dat heet bij ons klaar-overs maar dan zonder uniform. De service aan het zwembad is wel erg langzaam, als we voor een late lunch twee sandwiches bestellen ben ik bang dat het ongemerkt diner word.

Gust stelde voor om in de avond naar een traditionele dansshow te gaan inclusief buffet. Hebben we maar gedaan. Er zat in de eetzaal een bandje te spelen waar we de gemiddelde leeftijd inschatte op 80+ maar het was wel leuk. Dit soort shows zijn altijd erg kleurrijk.

Morgen moeten we om 04:00 op om met zonsopgang bij de Borobudur te zijn. Voor ons een van de hoogtepunten van deze vakantie. We zullen zien hoe het word.

• 10 Juni 2010 - 17:31

Annika:

Hey Cees en Andre,

Klinkt weer super mooi allemaal!! Gelukkig is het gestopt met regenen. Ik heb gisteren mijn vakantie geboekt!! 3 Weken naar Costa Rico, met een groep.. hahaha, maar ik kan heel vlot en vrolijk doen dus dat wordt vast gezellig ;-)

Ben benieuwd naar de verhalen over Borobudur, schijnt heel mooi te zijn!

x Annika

• 11 Juni 2010 - 13:21

Andre:

Hoi Annika,

Hartstikke leuk voor je. Een groep kan natuurlijk best leuk zijn en was niet lullig bedoeld maar wij reizen nu eenmaal graag indivudueel zodat je zelf kan bepalen waar, wanneer en hoe lang je ergens naartoe gaat. De uitspraak die ik heb gedaan zegt natuurlijk meer over ons dan over de groep.

Andre

• 11 Juni 2010 - 14:12

Hoi,

Veel plezier bij de Borobudur morgen !
    En als jullie terug in Nederland zijn moet je me tocj eens uitleggen waaron ze daar met de trein door dropjes rijden ;-)

Greetz.

• 11 Juni 2010 - 14:14

Shit !
    Nou schrijf ik zelf tocj ipv toch.

• 11 Juni 2010 - 14:15

René:

En ook nog waaron ipv waarom.
    Ik is sukkel.