Vroeg uit de veren - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Andre & Cees - WaarBenJij.nu Vroeg uit de veren - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Andre & Cees - WaarBenJij.nu

Vroeg uit de veren

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Andre & Cees

18 Juni 2009 | India, Vāranāsi

Hallo iedereen,

Hier weer een berichtje uit Varanasi. Vanmorgen hadden we een extra vroege start. We werden maar liefst om 04:45 opgehaald voor een boot trip op de Ganges langs de Ghats. Dit was bij zonsopgang mooi om te zien. Er zijn dan al aardig wat mensen op de been om deel te nemen aan het ritueel baden.
Varanasi staat erom bekend dat er veel “holy men” rondlopen. Dat is wel zo maar in onze ogen zouden we het “hippies” noemen die onder voortdurende invloed zijn van Hasj. Maar goed als ze zich daar gelukkig bij voelen moeten ze dat zeker doen. Alles in het teken van het geloof.
Aan deze oever liggen ook 2 crematie plaatsen waar we natuurlijk ook langs gevaren zijn. De crematies gaan 24 uur per dag door maar snachts staat het op een laag pitje zeg maar.
Het is de bedoeling dat iedere Hindu of hier gecremeerd wordt, of een gedeelte van de as in de Ganges uitgestrooid wordt als je elders bent gecremeerd.
We zijn na de crematie plaats uitgestapt en de gids vroeg of we het nog van dichtbij wilde zien. Even over nagedacht en toen toch maar gedaan. Wat opvalt is dat het er verschrikkelijk smerig is. Toen wij bij een van de bijna uitgebrande stapels stonden werd er al weer een nieuw lichaam gebracht. Eigenlijk heb je het gevoel dat je in de weg staat en voel je je een soort indringer. De mensen ervaren dit echter niet zo. Nog even naar de wassing in de Ganges gekeken van het lichaam en toen weg gegaan.
Terug gekomen in het hotel, ontbijt en daarna terug naar bed. Dit onder zwaar protest van Cees. Kreten als “We zijn toch niet de halve wereld overgereisd om te gaan liggen slapen”, “ Als het aan jou ligt verslapen we de hele vakantie” etc etc. De rest heb ik niet meer gehoord omdat ik al vertrokken was.
We zouden om 14:30 weer opgehaald worden voor een andere tour en toen we daar om 17:00 mee klaar waren hebben we ons af laten zetten bij de Ganges ipv in het hotel. We zijn weer naar de crematie plaats gewandeld en hebben daar op ons gemak nog wat gezeten op de “publieke tribune”
Het was aanmerkelijk drukker dan vanmorgen. Er worden hier per dag ongeveer 280 lichamen gecremeerd dus een heel bedrijf..

Nu terug in het hotel en lekker gegeten. Morgen is de vlucht naar Delhi om 15:00 dus dan doen we niet veel.

Waarschijnlijk komt het volgende bericht uit Nepal als daar internet is tenminste.

Groetjes
C & A

• 18 Juni 2009 - 21:32

René:

Hoi,

Jullie staan steeds vroeger op !
    Maar de vlucht naar Delhi is pas om 15:00, dat wordt uitslapen denk ik.
    Wens jullie een goeie vlucht en veel plezier in Delhi.

Groeten.
    René.